NABÓR TRWA!

Tutoring rodzinny, czyli dlaczego współpraca z rodzicami ma kluczowe znaczenie ?

Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
  • Patrycja.Wywrocka@przedszkola-educare.pl
  • 11 paź, 2024
  • 0 Comments
  • 2 Mins Read

Tutoring rodzinny, czyli dlaczego współpraca z rodzicami ma kluczowe znaczenie ?

Konieczność współdziałania rodziców oraz nauczycieli jest niezwykle istotna, gdyż
to właśnie środowisko rodzinne ma znaczny wpływ na zachowanie dziecka w placówce
edukacyjnej oraz jego funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Rozpoczęcie przez dziecko
wychowania przedszkolnego, idzie w parze ze zmianą jego dotychczasowego środowiska,
co powoduje wiele przemian w życiu młodego człowieka. Warto zaznaczyć, iż to właśnie
na rodzicach spoczywa obowiązek zapewnienia dziecku optymalnych warunków do rozwoju,
a także przekazania mu właściwych wzorców zachowań, norm oraz zasad społecznych. Należy
podkreślić, iż w literaturze pedagogicznej, rodzice ujmowani są jako potencjalnie najlepsi
współpracownicy przedszkola, którzy zapewniają szczególne oparcie dla dziecka oraz
nauczyciela w procesie edukacji. Należy podkreślić, iż współpraca rodziców oraz nauczycieli
sprzyja również:

  • podnoszeniu kompetencji wychowawczych rodziców,
  • wspólnemu budowaniu przyjaznego środowiska wychowawczego dla dzieci,
  • podnoszeniu wiedzy na temat funkcjonowania placówki,
  • budowaniu świadomości rodziców o roli wychowania i jego wpływu na dziecko.

W placówkach edukacji spersonalizowanej, szczególną rolę odgrywa tutoring rodzinny.
Tutoring rodzinny miał swój początek na Uniwersytecie Cambridge. Tutoring jest jedną
z najbardziej efektywnych metod w pracy dydaktycznej i wychowawczo-opiekuńczej. Polega
na myśleniu o człowieku całościowo, nie tylko pod kątem jego osiągnięć rozwojowych lub
edukacyjnych. Tutoring rodzinny to metoda opierająca się regularnych spotkaniach rodziców
z ich tutorem, czego celem jest wsparcie dziecka w jej/ jego rozwoju. Tutor, czyli nauczyciel,
któremu zostaje powierzona opieka nad konkretną rodziną dba o to, aby spotkania odbywały
się na zasadzie otwartości, szczerości oraz relacji opartej na dialogu. W trakcie odbywania
spotkań tutoringowych, szczególnie istotną rolę odgrywa wspólne stworzenie planu
rozwojowego, uwzględniającego mocne strony dziecka oraz sfery wymagające dalszego
doskonalenia. Ważnym celem tutoringu jest również:

  • ustalenie planu wychowawczego z rodzicami,
  •  przekazanie informacji na temat rozwoju dziecka w placówce,
  • podkreślenie mocnych stron dziecka, wspólne znalezienie rozwiązań na poprawę tych słabszych,
  • zapewnienie spójności pracy z dzieckiem pomiędzy przedszkolem, a domem,
  • wsparcie rodziców w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych,
  • wsparcie rodziców w rozumieniu rozwoju ich dziecka,
  • wprowadzenie spójności zasad panujących w domu i przedszkolu,
  • budowanie współpracy, lojalności i poufności.

Mamy nadzieję, że nasz krótki artykuł rozwiał wątpliwości na temat tego, czym jest
tutoring rodzinny. Dzięki spotkaniom tutoringowym rodziny zauważają bowiem znaczne
postępy w rozwoju oraz funkcjonowaniu dzieci. Rodzice chwalą sobie regularne spotkania
z nauczycielem, które pozwalają zbudować pełne zaufania relacje. Komunikowanie się
rodziców oraz nauczycieli odgrywa szczególnie istotną rolę. Właściwy przebieg procesu
wymiany informacji warunkuje ich odpowiednią współpracę, która jest niezbędna i konieczna
dla stworzenia dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.

Ms Ola oraz Pani Agnieszka