Tutoring rodzinny, czyli dlaczego współpraca z rodzicami ma kluczowe znaczenie ?
Konieczność współdziałania rodziców oraz nauczycieli jest niezwykle istotna, gdyż
to właśnie środowisko rodzinne ma znaczny wpływ na zachowanie dziecka w placówce
edukacyjnej oraz jego funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Rozpoczęcie przez dziecko
wychowania przedszkolnego, idzie w parze ze zmianą jego dotychczasowego środowiska,
co powoduje wiele przemian w życiu młodego człowieka. Warto zaznaczyć, iż to właśnie
na rodzicach spoczywa obowiązek zapewnienia dziecku optymalnych warunków do rozwoju,
a także przekazania mu właściwych wzorców zachowań, norm oraz zasad społecznych. Należy
podkreślić, iż w literaturze pedagogicznej, rodzice ujmowani są jako potencjalnie najlepsi
współpracownicy przedszkola, którzy zapewniają szczególne oparcie dla dziecka oraz
nauczyciela w procesie edukacji. Należy podkreślić, iż współpraca rodziców oraz nauczycieli
sprzyja również:
- podnoszeniu kompetencji wychowawczych rodziców,
- wspólnemu budowaniu przyjaznego środowiska wychowawczego dla dzieci,
- podnoszeniu wiedzy na temat funkcjonowania placówki,
- budowaniu świadomości rodziców o roli wychowania i jego wpływu na dziecko.
W placówkach edukacji spersonalizowanej, szczególną rolę odgrywa tutoring rodzinny.
Tutoring rodzinny miał swój początek na Uniwersytecie Cambridge. Tutoring jest jedną
z najbardziej efektywnych metod w pracy dydaktycznej i wychowawczo-opiekuńczej. Polega
na myśleniu o człowieku całościowo, nie tylko pod kątem jego osiągnięć rozwojowych lub
edukacyjnych. Tutoring rodzinny to metoda opierająca się regularnych spotkaniach rodziców
z ich tutorem, czego celem jest wsparcie dziecka w jej/ jego rozwoju. Tutor, czyli nauczyciel,
któremu zostaje powierzona opieka nad konkretną rodziną dba o to, aby spotkania odbywały
się na zasadzie otwartości, szczerości oraz relacji opartej na dialogu. W trakcie odbywania
spotkań tutoringowych, szczególnie istotną rolę odgrywa wspólne stworzenie planu
rozwojowego, uwzględniającego mocne strony dziecka oraz sfery wymagające dalszego
doskonalenia. Ważnym celem tutoringu jest również:
- ustalenie planu wychowawczego z rodzicami,
- przekazanie informacji na temat rozwoju dziecka w placówce,
- podkreślenie mocnych stron dziecka, wspólne znalezienie rozwiązań na poprawę tych słabszych,
- zapewnienie spójności pracy z dzieckiem pomiędzy przedszkolem, a domem,
- wsparcie rodziców w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych,
- wsparcie rodziców w rozumieniu rozwoju ich dziecka,
- wprowadzenie spójności zasad panujących w domu i przedszkolu,
- budowanie współpracy, lojalności i poufności.
Mamy nadzieję, że nasz krótki artykuł rozwiał wątpliwości na temat tego, czym jest
tutoring rodzinny. Dzięki spotkaniom tutoringowym rodziny zauważają bowiem znaczne
postępy w rozwoju oraz funkcjonowaniu dzieci. Rodzice chwalą sobie regularne spotkania
z nauczycielem, które pozwalają zbudować pełne zaufania relacje. Komunikowanie się
rodziców oraz nauczycieli odgrywa szczególnie istotną rolę. Właściwy przebieg procesu
wymiany informacji warunkuje ich odpowiednią współpracę, która jest niezbędna i konieczna
dla stworzenia dzieciom warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju.
Ms Ola oraz Pani Agnieszka