Rola muzyki w rozwoju przedszkolaka
,,Muzyka jest dziedziną sztuki, która chyba najbardziej przemawia do wyobraźni dzieci i fascynuje je, będąc źródłem pogody ducha. Skutecznie pobudza radość, optymizm i stymuluje kreatywność najmłodszych” B. Podolska.
W przedszkolu najbardziej popularną formą umuzykalnienia są cykliczne zajęcia z rytmiki. Na takich zajęciach prowadzący sięga po różne rodzaje aktywności edukacji muzycznej, stosuje także szereg ćwiczeń z elementami wyrabiania sprawności fizycznej, dzięki temu rozwija nie tylko zdolności muzyczne dziecka, ale także koordynację ruchową, sprawność umysłową i pamięć słuchową oraz wzrokową.
Zajęcia muzyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym powinny opierać się o następujące aktywności: śpiew i mowa, ruch przy muzyce, gra na instrumentach oraz aktywne słuchanie muzyki. Dzięki różnym aktywnościom, każde dziecko w grupie ma szansę obcować z muzyką, poprzez eksplorację i doświadczenie dowolnej z aktywności. Ćwiczenia ruchowe stanowią jedną z kluczowych form edukacji muzycznej. Ruch jako nieodłączna część oraz potrzeba życia dziecka stanowi fundament zajęć muzycznych w przedszkolu. Do ćwiczeń ruchowych przy muzyce zalicza się tworzenie interpretacji muzycznych do piosenek, ćwiczenia kształtujące szybkość reakcji psychomotorycznej, ćwiczenia rozwijające jedność psycho-fizyczną, ćwiczenia polisensoryczne oraz wiele innych. Dzięki takim ćwiczeniom przedszkolak poznaje to co go otacza – naturę, ludzi, zwierzęta, przedmioty, a także zaczyna rozumieć otaczający go świat. Warto towarzyszyć dziecku w tym procesie i wzmacniać jego działanie i inspirując je do dalszej eksploracji. Wyobraźnia to największe dobro przedszkolaka, za którym powinien podążać każdy nauczyciel. Bazując na kreatywności i wyimaginowanym świecie dziecka można osiągnąć największe rezultaty w sferze rozwojowej. Zajęcia z rytmiki w przedszkolu posiadają niewątpliwie wiele zalet. W całym wachlarzu potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym, znajdują odpowiednie rozwiązania i odpowiedzi na pytania, przed którymi stoją przedszkolaki. Od rozwoju psychologicznego dziecka, przez zapewnienie mu doznań estetycznych i artystycznych, po postęp psychomotoryczny, dają dziecku pełną paletę aktywności, które pomagają mu rozkwitnąć.
Ważne, aby zajęcia z rytmiki były prowadzone w sposób dostosowany do grupy przedszkolnej. Priorytetem dla prowadzącego powinno być to, że na samym początku prowadzenia zajęć wita się z przedszkolakiem, którego celem jest poznanie świata, a nauczyciel rytmiki wprowadza go w świat pełen dźwięków, rytmów oraz instrumentów – wprowadza go w świat muzyki.
Pani Patrycja