- Patrycja.Wywrocka@przedszkola-educare.pl
- 21 sie, 2024
- 0 Comments
- 4 Mins Read
Akcja adaptacja
AKCJA ADAPTACJA
Rozpoczęcie wychowania przedszkolnego to duża zmiana i wydarzenie, zarówno w życiu dziecka, jak i jego rodziców. Maluch, który do tej pory większość czasu spędzał w domu, z osobami które dobrze zna i w towarzystwie, których czuje się bezpiecznie, nagle znajduje się w miejscu, w którym wszystko jest dla niego nowe. Niezwykle ważne i istotne jest, aby dobrze przygotować się momentu rozpoczęcia wychowania przedszkolnego, co pozwoli uniknąć stresu i lęku, nie tylko przyszłemu przedszkolakowi, ale także jego rodzicom.
Adaptacja w przedszkolu, czyli co to takiego?
Adaptacja, to niezwykle istotny proces przystosowywania się dziecka do warunków przedszkolnych. To czas, w którym szczególną rolę odgrywa cierpliwość, zrozumienie oraz wsparcie przedszkolaka. Należy pamiętać, iż jest to osobiste doświadczenie dla każdego dziecka, które trwa tyle czasu, ile jest mu potrzebne, by poczuć się komfortowo w nowym środowisku. Pamiętajmy, że niektóre dzieci potrzebują go nieco więcej, niż inne.
Co pomoże Twojemu dziecku w adaptacji przedszkolnej?
Przygotowanie dzieci do przedszkola polega przede wszystkim na stwarzaniu im sytuacji do samodzielnego rozwiązywania problemów. Szczególnego znaczenia w tym okresie nabiera nabywanie przez dziecko umiejętności organizowania sobie pracy, dbałości o własne rzeczy, a także porządkowanie własnego miejsca pracy i zabawy. Umożliwia to m.in. rozwijanie odpowiedzialności za własną pracę i postępowanie. Istotny wpływ na przystosowanie się maluchów do warunków przedszkolnych ma także ukształtowanie poczucia obowiązku. Rozwojowi obowiązkowości sprzyja stopniowe wdrażanie dziecka do podejmowania różnych czynności domowych, a także rzetelne wykonywanie stosunkowo łatwych prac, które dziecko podejmuje z własnej inicjatywy lub na prośbę rodziców.
- Rozmowy: opowiadanie dziecku o przedszkolu; opis planu dnia, w tym przystosowanie domowego rytmu dnia, do rytmu zajęć w przedszkolu; wyjaśnienie dlaczego dziecko pójdzie do przedszkola; opowiadanie, kogo spotka w przedszkolu; opowiadanie o znajomych dzieciach, które lubią chodzić do przedszkola.
- Nasze wspomnienia: opowiadanie o własnych dobrych doświadczeniach z przedszkola; przytaczanie śmiesznych anegdot; wspominanie kolegów i ulubionych opiekunów.
- Materiały: bajki o dzieciach, które idą do przedszkola; filmy, w których bohaterowie chodzą do przedszkola.
- Wizyty w przedszkolu: dzień otwarty; dni adaptacyjne.
- Wspólne przygotowanie do przedszkola: wybór wyprawki; pakowanie potrzebnych do przedszkola rzeczy; przygotowanie zabawki, którą dziecko weźmie ze sobą.
W sprawnym przebiegu procesu adaptacji pomocne okazuje się również odpowiednie pożegnanie z dzieckiem. Odpowiednie, czyli innymi słowy krótkie i sprawne. Od pierwszego dnia przyzwyczajajmy przedszkolaka do rytuału właśnie takiego pożegnania. Najpierw pozwólmy dziecku spokojnie przebrać się w szatni, a następnie krótko pożegnajmy się z nim przed salą. Ważne, aby rozstać się z uśmiechem i nie przedłużać tego momentu. Im dłużej trwa, tym bardziej rośnie niepewność w dziecku i chęć zatrzymania rodzica. Nie poddawajmy się po kilku „trudniejszych” dniach. Nawet jeżeli dziecko płacze, w większości przypadków, szybciej uspokoi się w grupie.
Istotnym jest spokój wewnętrzny rodzica, który empatycznie przejmuje od niego dziecko. Zaufajmy wychowawcom przedszkolnym, którzy są specjalistami w swoim fachu i zawsze chętnie pomogą dziecku, wezmą na kolana, przytulą, czy zajmą ciekawą zabawą.
Chcąc ułatwić przedszkolakowi przebieg procesu adaptacji, unikajmy:
- Długich pożegnań;
- Długich rozmów w szatni i przed salą;
- Stania w oknach i drzwiach;
- Powrotu do sali przedszkolnej po pożegnaniu.
Niezwykle istotne jest, aby przygotowując dziecko do przedszkola, zapewniać mu jak najwięcej kontaktów z rówieśnikami, poprzez wyjścia na place zabaw, czy też organizując spotkania we własnym domu. Ważne jest także budowanie kontaktów społecznych poprzez zachętę do pozostawania w większej grupie dzieci oraz pomaganie w zdobywaniu doświadczeń dzielenia się zabawkami z innymi. Warto także świadomie kształtować i stymulować mowę dziecka, a także jego umiejętności porozumiewania się. Należy dostarczać dziecku doświadczeń pozostawania bez mamy i taty oraz przebywania z innymi dorosłymi, w celu przyzwyczajenia go do dłuższej nieobecności rodziców i akceptacji czasowej rozłąki. Szczególnie istotne jest to w przypadku dzieci, które nie rozstawały się wcześniej na dłuższy czas z rodzicami, w przeciwnym razie przedszkole będzie im się kojarzyło z pierwszym rozstaniem.
Pamiętajmy, moment rozpoczęcia przez dziecko wychowania przedszkolnego, to dla niego niewątpliwie duża zmiana, dostarczająca wielu nowych przeżyć i doświadczeń. Z tego właśnie względu tak ważną misję mają do spełnienia zarówno rodzice, jak i nauczyciele wychowania przedszkolnego. Bowiem ich zadaniem jest takie pokierowanie młodym człowiekiem, wkraczającym w nowy etap życia, aby przebywanie w przedszkolu nie kojarzyło mu się jedynie z rozłąką z ukochanymi rodzicami, ale przede wszystkim by przedszkole było miejscem przyjaznym, w którym dziecko będzie mogło prawidłowo się rozwijać, zdobywać nowe umiejętności, poszerzać swoje horyzonty i miło spędzać czas.
Agnieszka Paprota – wychowawca grupy Pszczółki